fredag, maj 16

Brug for et kort over USA

Til den grove planlægning af turen har jeg brugt et Michelin folde-ud-kort over det vestlige USA. Det har fyldt spisebordet. Ungerne og jeg har slået streger og sat krydser og cirkler for steder vi vil se og der er sat trekanter (telte) for steder vi vil bo. Jeg har fået overblikket og vi har fået trukket de store linjer.

Brug for et bedre kort
Med få uger til vi skal af sted har jeg brug for et mere detaljeret kort. Et kort der er nemt at håndtere bag rattet og ved det lille spisebord i motorhomet. Et der er nemt at overskue. Et der er nemt at slå op i. Et der giver mig en fornemmelse af afstande og retning. Valget faldt (igen) på Rand McNally. Min gamle 1991-udgave af Rand McNally er blevet udskiftet med en helt ny 2008-udgave. Vejene og afstandene er de samme, men 1991-udgaven var overtegnet med notater og siderne var begyndt at sidde løst, så det var tid til en opgradering.

America’s #1 Road Atlas
Beskedne er de ikke hos Rand McNally. De kalder selv kortet for America’s #1 Road Atlas. Kortbogen på 140 sider i B4-format har oversigtskort og kort over de enkelte stater plus detailkort over udvalgte områder. Staterne fylder en side eller et opslag, så målestoksforholdene er aldrig de samme. Det skal jeg altid lige huske, når jeg får Rand McNally i hånden. Tilgengæld er det overskueligt.

En stat = en side / opslag. Staterne kommer alfabetisk. Nemt. Kortbogen begynder med et opslag over Alabama. Der er afstandstabeller mellem de støste byer i staten. De er kort over de største byer i staten. Og så videre til næste stat. Det er Alaska. Fortsætter til Wyoming, så bliver det provinserne i Canada. Kortbogen slutter af med Index, Milen Chart (afstandstabel) over de største byer i USA plus et USA-kort med afstande og køretider.

The Road Atlas Rand McNally 2008 er America’s #1 Road Atlas og et godt redskab som supplement til online tjenesterne. Maps.google og alle de andre er fantastiske, men et godt gammeldags kort jeg kan sidde med i hånden er stadig det bedste, når drømmene skal planlægges og føres ud i livet.






Køb Rand McNally kortbogen i MyPlanets online shop.

Ingen kommentarer: