torsdag, juli 10

Grand Teton nationalparken

Forfædrene til de amerikanske indianere var de første, der kom til området. For mere end 11.000 år satte de fod på den jord, der i dag er Grand Teton nationalparken. Så fulgte pelsjægerne der skabte en romantisk forestilling om det frie lykkelig liv i det vilde vesten. Pelsjægerne åbnede døren for soldater og opdagelsesrejsende, der udforskede området og åbnede det vestlige Wyoming for nybyggerne. De prøvede at dyrke jorden, men foretrak at have gæste-” ranches for rige turister fra østkysten. I stedet for at tæmme jorden og dyrke den, blev folk i området overbevist om, at bevarelse af det stykke natur vil være bedre, og i 1932 blev Grand Teton National Park etableret. Det åbnede for den turisme, vi kender idag og de 2,6 mio turister, som i 2007 besøgte parken.

Colter Bay marina.

Vi forlod Flagg Ranch og søgte mod Jenny Lake. Vi kom til parkeringsområdet kl. 10.00. Næsten ingen biler og kun nogle få motorhomes, så vi fik let en plads til vores 25 fod. Det skulle ændre sig, da vi kørte derfra. Alt fyldt, og ingen pladser at få.

Jenny Lake Road.

For 30$ fik vi en tyve minuttes bådtur over Jenny Lake til vestsiden af søen, hvorfra vi begyndte vores lille vandretur til Hidden Falls og Inspiration Point.

Vi havde valgt en meget populær kort vandretur i Grand Teton nationalparken. Vi var næsten aldrig alene på stien. Indenfor to til tre hundrede meter var der hele tiden andre vandrere. Der var en god grund til, at turen var så populær. Det er en kort tur på godt tre kilometer frem og tilbage, og den kan klares på et par timer.

Stien til Hidden Falls.

Først gik vi op til Hidden Falls. Den korteste og letteste del af turen. Vandfaldet ligger skjult mellem træer og klipper, men det gav et ordentligt sug, da vi stod foran det. Fra vandfaldet var der ekstra 700 meter ad en klippe-sten sti på siden af bjerget, og her gik det opad, så det kunne mærkes. Der var på den sidste del af stien en niveauforskel på 150 meter, men det var også med til at gøre stien interessant.

Børnene klarede det fint, og vi tog de drikkepauser undervejs, som var nødvendige. Anstrengelserne var hver en sveddråbe værd. Udsigten fra Inspiration Point var imponerende. Vi kunne se de små både og Jenny Lake og havde en god udsigt det det meste af Jackson Hole-dalen og Gros Ventre-bjergene mod øst.

Inspiration Point

Eneste omkostning for vandreturen og den enestående udsigt var et par ødelagte Nike-sandaler. Ti sæsoner havde de holdt, men på toppen ved Inspiration Point var det slut. Ved hjælp af Astas hårspænder fik jeg holdt sammen på den ødelagte sanddal og klarede turen ned uden brækkede ben eller ødelagte fødder. Det kostede kun nogle tårer fra Asta på grund af et ødelagt hårbånd.

Vi kørte ind til til Jackson og fandt en RV-parkeringsplads tæt ved centrum. Jackson er som Banff i de canadiske bjerge. Hyggelig med souvenirbutikker, men også gallerier og de dyre mærkevarer har fundet vej til butikkerne omkring Town Square og Broadway, hovedgaden i Jackson.

Billeder fra Jackson

KOA Jackson / Snake River
For første gang var der ingen tydelige skilte med KOA-pladsen, så jeg kørte i første forsøg forbi pladsen, der ligger ti miles syd for Jackson. Det kunne også være det samme. Desværre fik jeg vendt motorhomet, og vi kom tilbage og fik os tjekket ind. 75$ kostede en nat. Vores hidtil dyreste nat og samtidig den dårligste plads vi har boet på. Den levede slet ikke om til de forestillinger, vi nu havde fået for standarden for en KOA campingplads. At vi fik vasket tøj er det mest positive, jeg kan fortælle om pladsen. Skuffede gik vi i seng.

Fakta – Torsdag den 10. juli
Oplevelser: Jenny Lake, Jackson.
Rute: Flagg Ranch – US89 – Grand Teton – Jenny Lake Road – Jackson – US89 – KOA Jackson.
Kørte kilometer: 115.
Overnatning: KOA Jackson / Snake River.