fredag, juli 4

Fourth of July

”I dag er det USAs fødselsdag. Hurra Hurra Hurra. Den sikkert sig en gave får...” 4. juli. For 232 år siden smed amerikanerne briterne hjem til England. Amerikanerne var trætte af at være en koloni og ville være herre i eget hus. De Forenede Amerikanske Stater blev oprettet.

Hvert år fejrer USAs indbyggere stolte dagen. Ikke med lange kedelige politiske taler, som vi kender det fra vores Grundlovsdag, nej, det er en festdag. En familiedag med tid til hygge, til at være sammen, spille baseball og football og til at tænde op i den store gasgrill med plads til pølser til ungerne fra hele gaden. Det får vores 94 cm Webergrill til at ligne et stykke forkølet forkullet trækul.

I USA er der ingen fest uden en parade. Sådan var det også i West Yellowstone, hvor vi var den 4. juli. Paraden begyndte kl. 18.00. Inden havde vi haft en god feriedag i sløvt tempo.

KOA West Yellowstone.

Vores dag var begyndt langsomt på campingpladsen. Børnene lejede lave 3-hjulede liggecykler for syv dollars og drønede i en halv time rundt på pladsen. Vi spillede minigolf, selvom den 18-hullers betonbane ikke levede op til vores krav til en bane, og det kunne tydeligt ses på vores spil. Måske var det ikke banens skyld og den, der var noget galt med. Dernæst stod den på svømning i den indendørs swimmingpool. Det var blevet over middag, inden vi kom fra pladsen og trillede de fem miles ind til West Yellowstone.

West Yellowstone er en lille serviceby, der lever og overlever på grund af Yellowstone nationalparken og de millioner af turister, som hvert år finder vej til parken gennem West Yellowstone.

Byen ligger klemt op ad parkens vestlige grænse og er fyldt med moteller, familierestauranter og souvenirbutikker med T-shirts til fem dollars. West Yellowstone er fyldt med unge i firehjulstrækkere,familier i motorhomes og gråhårede 60+ mænd og kvinder i læderoutfits på Harley Davidsons. Alle turister på vej til USAs ukronede juvel og første nationalpark. En park alle amerikanere skal besøge mindst en gang i livet.

Vi fandt en plads til vores motorhome. Der var flere muligheder og masser af plads på de store P-pladser, selvom der var mennesker i byen.

Først besøgte vi Yellowstone Historic Center på hjørnet af Yellowstone Ave. og Canyon St. Lige ved byens mest trafikere kryds. Der ikke var et lyskryds, men et 4-way STOP. Hvor man på skift kører frem. Det var aldrig gået i Danmark, men amerikanerne er meget hensynfulde bilister.

Det historiske museum ligger i den gamle og meget flotte jernbanestation fra 1908. Bygningen er mere attraktionen, end det der er udstillet indenfor. Ifølge museumsvagten var vi de første danske turister, han havde lukket ind i de fem år, han havde arbejdet på stedet. Museumsadgangen kostede 12,80$, men så havde vi også adgang i to dage. Hvordan vi skulle få så meget tid til at gå derinde, er mig en gåde. Men anyway. Vi brugte en halv time, så lidt af et par videoer om parken, fik hilst på den 500 kilo store udstoppede brunbjørn med navnet Snaggletooth. Han var i 1960’erne en hyppig gæst i byens gader. Navnet havde bjørnen fået, fordi dens ene fortand hang skævt fremefter og gav bjørnen et underfundigt smil.

Efter museet tjekkede vi indholdet i et par af butikkerne på Yellowstone Avnue. T-shirts og sweatshirts plus ting til pyntehylden derhjemme var de gennemgående ting.

Dagens andet kulturelle indslag var Grizzly and Wolf Discovery Center. Skulle vi nu være så uheldige, hvilket nok var mest sandsynligt, ikke at se nogle bjørne, hverken sorte eller brune i parken, så var her muligheden for at se store brune grizzlybjørne.

Bag hegn, gitter og grøfter gik tre brunbjørne, som centeret holder væk fra naturen. Det er problembjørne, som bliver huset, og alternativet for disse dejlige bamser er en kugle, så spærret inde lyder OK. De grå ulve var ikke hjemme, så dem fik vi ikke besøgt. En video, ”The Good, The Bad & The Grizzly” fortalte og viste meget informativt og illustrativt en masse om bjørnene.

Fourth of July paraden i West Yellowstone.

Dagnes sidste punkt var paraden ad Canyon Street. Vi fandt en kantsten og tog plads. I mere end 30 minutter gled alt, hvad byen havde at udstille og fortælle og i rød, hvidt og blåt – som det amerikanske flag – forbi os. Brandbil, hestevogne, ryttere, cyklister, en gammel gul turbus fra Yellowstone, parkrangerne – alle var med til at fejre USAs dag. Tolv karameller fik vi indsamlet, inden vi kørte vestover til KOA og plads 80.

Fakta – Fredag den 4. juli
Oplevelser: West Yellowstone,
Rute: MT20.
Kørte kilometer: 21.
Overnatning: KOA West Yellowstone.