fredag, juli 11

Tur ad Snake River i Grand Teton

Tidlig op og af sted. Vi havde en aftale med Barker-Ewing Float Trips i Moose Village i Grand Teton nationalparken. Kl. 08.00. Allerede kl. 06.30 listede vi ud fra KOA Jackson, som ligger ti miles syd for Jackson by, så vi havde lige en god halv times kørsel, inden vi var i Moose Village. Da vi kørte gennem Jackson, kunne vi se, at vi var ikke de eneste, som var tidlig på færde. De lokale var allerede igang med indkøb og med at få morgenmad på restauranterne.

Fremme ved besøgscenteret i Moose Village fik vi morgenmad og gjorde os klar til et par timer på floden. Præcis kl. 08.00 trillede en brun tolv personers van op ved opsamlingsstedet. Steve var vores guide og bådmester. Sammen med et ældre par fra Denver i Colorado og en famlie på fire med to pre-teenagebørn fra St. Louis i Missouri på prærien, tog vi af sted.

Efter en kort køretur til Deadman’s Bar blev gummibåden sat i floden, vi fik nogle sikkerhedsintruktioner og var så ellers klar. Vi flød de 16 kilometer ad Snake River tilbage til Moose Village. En herlig tur med mange informationer fra den charmerende men bestemte Steve. Han var ikke til at spøge med, når det handlede om sikkerhed. Siden 1979 havde han haft to uheld med gæster, der faldt i vandet. Sidste år rejste en herre sig op i gummibåden og faldt overbord og for to uger siden fik en dreng våde fødder, da han ikke kunne vente med at komme i land ved Moose Village. Sikkert begge uheld Steve ikke kunne forhindre, men de pinte ham.
Deadman’s Bar til Moose Landing er den mest udfordrende del af Snake River i parken. De fleste uheld sker her. Vandet er ikke dybt, ofte en meter eller mindre, der er mange øer og dermed mange kanaler at sejle ad, og det stiller store krav til ”kaptajnen”. Ofte kan nogle af kanalerne været blokeret af træer, men vi havde en dejlig tur uden uheld.
Vi havde hele tiden bjergkæden i Grand Teton nationalparken mod vest og solen mod øst, så lyset var perfekt. Undervejs så vi mange Canada gæs, en elg, en æselørehjort, en kongeørn og dens rede og en fiskeørn og dens rede.

Shoshone-folket kaldte bjegene for Teewinot (mange bjergtoppe). Den 44 mile lange bjergkæde med 12 toppe over 12.000 fod (3.765 meter) over havet. De tidligste opdagelsesrejsende i området kaldte Snake River for Mad River, fordi den var så svær at navigere på.

Lige inde vi kom tilbage til Moose Village, flød vi forbi det historiske Menor’s Ferry sted, hvor der i 1800-tallet var en kabelfærge over Snake River.

Efter et par timer måtte vi forlade Steve og de andre, men det havde været en god tid i godt selskab. Med megen snak om Danmark versus USA og om vores seks ugers ferie, som får amerikanerne til at mangle ord. To ugers ferie på et år, så er de heldige. Vi har det godt i Danmark. Når vi rejser ud og måler vores danske værdier, og Danmark mod eksempelvis USA, så bliver det klart, hvor godt vi har det.

Efter floden brugte vi lidt tid i besøgscentret i Moose Village, hvorefter vi kørte sydpå ad US Highway 89. Vi fulgte længe Snake River og kunne syd for Jackson og inden Alpine se andre, som tog en tur på floden. Nu var det ikke floating, men det vildere rafting. US 89 gled gennem dalene og masser af landbrugsland, heste og køer dominerede billedet pakket ind i bjerg mod vest og øst. Vi krydsede grænsen fra Wyoming til Idaho, og billedet skiftede.

Afton, Wyoming.

Bjælkehusinspirationen i byggestil var væk. Gårdene var slidte og faldefærdige. Vejskiltene havde skudhuller. Foran et hus hang et sydsstatsflag, og vi mødte ingen modkørende. Området virkede fattigt, og her levede indbyggerne af jorden, der så meget forpint ud.

KOA Montpelier.

Lige inden Montpelier fandt vi vores overnatningssted. Den hyggelige KOA Montpelier Creek gav os en dejlig eftermiddag med basketball, frisbee og to timer i den lille swimmingpool. Aftenen gik med Disney. Det var jo fredag, så vi satte den nye børnefilm om Guldhornene på, og det var vores fredags Disneysjov.

Fakta – Fredag den 11. juli
Oplevelser: Floating på Snake River i Grand Teton NP.
Rute: KOA Jackson - US89 – Grand Teton - Moose Village – US89 - KOA Montpelier.