Nationalparken ligger i 2.500 meters høje over havet og er med små 150 km2 kun lidt større end Rømø i Vadehavet. Siden 1991 har besøgstallet for Bryce National Park ligger fast omkring 1 mio. om året med juli og august som de travleste måneder.
Det vidste jeg ikke om Bryce
☺ Der er gratis bus fra besøgscentret og ud til Bryce Point.
☺ Der er mindre end et dødsfald i parken om året. De fleste uheld sker i trafikken, og som nummer to er klatring på klipperne og fald ned i kløften.
☺ Mellem juni og oktober er der i gennemsnit mellem 16 og 18 dage uden skyer, og mellem 74% og 83% chance for solskin.
☺ Pronghorns, den nordamerikanske antilope, der også findes i Bryce Canyon National Park, er det hurtigste pattedyr på kontinentet med hastigheder på op til 100 km/t.
Det letteste vej til kløften
Efter en rolig start på dagen og lidt tid på den dejlige campingplads, ville vi gå endnu en tur. Queens Garden-stien var den nemmeste vej, hvis vi ville ned i kløften igen. De smukke sandgule farver og klipperne inviterede til endnu en tur, så vi tog en tur til dronningens have. Udgangspunktet var Sunrise Point.
Stien var 2,9 km lang fra kanten af kløften og ned til Queens Garden og tilbage. Med en niveauforskel på ”kun” 98 meter, er det den mindst svære sti ned i kløften. For enden af stien kunne vi så se klippe, som kaldes Queen Victoria, og som tydeligt ligner det engelske dronning med slør og stor kjole.
Efter frokost forlod vi Bryce National Park og søgte videre mod sydvest til den næste nationalpark i Utah, Zion, hvor vi skulle bo på Watchman campingpladsen. Inden vi nåede så langt, skulle vi lige gennem nogle udfordringer, som gælder større køretøjer, der kommer til Zion-parken fra øst.
Zion-Mt. Carmel tunnellen mellem østporten til parken og Zion Canyon blev bygget i 1920’erne, da biler var små, både i størrelse og antal. Motorhomes større end 11,4 fod skal have en ledsager eller tunnellen for sig selv. Vognen er for stor til at blive i den ene vejbane. Vi var nødt til at køre midt på de to baner med midterstriben midt gennem vores motorhome. For at lukke tunnellen koster det 15$, og det kan kun ske mellem kl. 8 om morgenen og kl. 8 om aftenen.
Da vi efter næsten ti kilometer ad snævre veje i parken kom til Zion-Mt- Carmel tunnellen, stoppede den venlige kvindelige park ranger trafikken, der kom imod os, og vi havde den 1,8 km lange tunnel helt for os selv.
Fremme ved Watchman campingpladsen, fik vi anvist en plads ved floden, og vi slog lejr for natten.
Fakta – Fredag den 18. juli
Oplevelser: Bryce NP, Queens Garden, Zion-Mt. Carmel tunnellen.
Rute: Bryce – UT12 – UT89 – UT9 – Watchman campingpladsen i Zion NP
Kørte kilometer: 139.
Overnatning: Watchman campingpladsen i Zion National Park.
GPS Koord. 37.19692, -112.988076
Plads B42.
Da vi efter næsten ti kilometer ad snævre veje i parken kom til Zion-Mt- Carmel tunnellen, stoppede den venlige kvindelige park ranger trafikken, der kom imod os, og vi havde den 1,8 km lange tunnel helt for os selv.
Fremme ved Watchman campingpladsen, fik vi anvist en plads ved floden, og vi slog lejr for natten.
Fakta – Fredag den 18. juli
Oplevelser: Bryce NP, Queens Garden, Zion-Mt. Carmel tunnellen.
Rute: Bryce – UT12 – UT89 – UT9 – Watchman campingpladsen i Zion NP
Kørte kilometer: 139.
Overnatning: Watchman campingpladsen i Zion National Park.
GPS Koord. 37.19692, -112.988076
Plads B42.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar