søndag, maj 18

Nødvendigt med GPS til USA ferien?

”GPS - nej, nej, nej. Det har jeg ikke brug for. Et GPS-apparat er det mest unødvendige og mest overvurderede stykke elektronik som er opfundet og har ramt os forbrugere i de senere år”, sagde jeg i forbindelse med de mindst 50 foredrag jeg har holdt i vinteren 2007/08 om ferie i motorhome i Australien, Canada og USA.

En påstand jeg til hver en tid selvfølgelig vil holde fast i. Det sker velvidende at jeg sparker hver 3. danske husstand over dækket. Min påståethed bygger bare på misundelse og heldigvis bliver jeg hele tiden klogere. Efter jeg selv er blevet udstyret med en telefon med indbygget TomTom navigation og flere gange i foråret har haft stor fornøjelse af at kunne finde hjem fra ukendte steder i Sydtyskland, er min respekt for GPS instrumenter vokset markant. Det er smart, tidsbesparende og utroligt hvad sådan et instrument, lidt software og 3. satelitter kan hjælpe en frem til.

Dertil så at mene det er nødvendigt med GPS på ferien rundt i USA er der stadig et stykke vej. De europæiske motorveje kan være kringlede, men de amerikanske er snorlige streger trukket tvær over landet uden hensyn til historie. Europæiske byer skal ofte tage hensyn til en tusindårig historie, hvor amerikanske byer er bygget efter bilen blev opfundet og blevet hvermandseje i USA.
Selvfølgelig kan en GPS stadig supplere med informationer som gør turen lettere, men jeg vil ikke gå ud og investere i "dyre" Canada/USA kort – det er ikke nødvendigt. Jeg vil hellere pengene på oplevelser ”over there” og en Rand McNally-kortbog.

Omvendt, når det handler om IT og teknik, så går priserne kun ind vej – NED. Om kort tid er USA kort sikkert inkluderet når GPS-apparattet købes.

Ingen kommentarer: