lørdag, juli 26

Skiftedag – Vest til øst - LA til NYC

Store skiftedag. Dagen hvor vi skulle skifte fra campingplads til hotel, fra motorhome til bil og fra vestkysten til østkysten var kommet. Vi skulle aflevere vores Cruise America motorhome. Først skulle vognen gøres rent. Benzintanken skulle fyldes halvt, som den var, da vi fik køretøjet. Gastanken skulle fyldes helt, og det kostede 20 dollars. Spildevandstankene skulle tømmes. Alt det havde vi klaret og kørt de sidste kilometer til LA-bydelen Carson, hvor vognen skulle afleveres. Fra Cruise America-stationen tog vi en taxi til LAX – Los Angeles International Airport. Klokken 10.10 stod vi i terminal 5, hvorfra Delta flyver til JFK-lufthavnen i New York.

Farvel til vores hjem gennem 26 dage.

Aflevering af motorhomet.

Efter en times kø for billetter og en kort kø for at aflevere bagagen til scanning og en endnu kortere kø ved sikkerhedskontrollen, hvor vi blev udvalgt til ekstra kontrol, kom vi frem til gaten og vores fly.

Fem timer, tre tidszoner og to spillefilm senere landede vi i JFK, hvor en Chevy Minivan stod klar til os. På tværs af Manhattan i bil. En oplevelse, også en lørdag aften. New York City sover aldrig. Der var biler og mennesker overalt. Jeg har prøvet at køre i Rom, i Los Angeles og i Berlin, men manglede New York.

New York City og Manhattan var nemt. 34th og 37th street og så var vi kommet tværs over Manhattan til Lincoln Tunnel. Nej, udfordringen var New Jersey og New Jersey Turnpike. Motorvejen ligger som et mikado spil flettet sammen med flere andre motorveje og landeveje, så selv de lokale ser det som en udfordring at finde rundt om Newark by og Newark lufthavnen. Vi kredsede en del om hotellet. Først var det foran os, så bag os, så til venstre, men vi kunne ikke komme derover.

New Jersey Turnpike er en betalingsvej, og da vi kom forbi den samme rare, sorte ”betalingsdame” anden gang, genkendte hun os, og vi var over, at vi var kørt i ring. Herefter gik det bedre. Pludselig var det for enden af vores vej og så til højre. Problem. Vejen vi var på var spærret på grund af vejarbejde, så vi måtte tage en rundtur mere. Efter flere forsøg faldt vi over International Way og hotellet. Dejligt.

Veje og biler det er USA, og olie er blodet i USAs årer. Selvom USAs indbyggere udgør mindre end 5% af jordens befolkning, så bruger de 24% af verdens daglige olieforbrug!

Senere fandt jeg ud af, at New Jersey Turnpike er den 5. mest trafikerede vej i USA. På nogle strækninger har NJ Turnpike syv vejbaner og til- og frakørsler samtidig. De syv baner er fordelt med tre vejbaner til biler og, adskilt af betonelementer, fire vejbane til lastbiler. Og det i hver retning. Vildt. Ved nogle frakørsler kunne vi se tyve vejbaner samtidig. Helt vildt. New Jersey Turnpike begynder ved Lincoln Tunnel til New York og fortsætter små 200 km til delstaten Delaware, lidt nord for Washington DC. Godt vi kørte der en lørdag aften kl. 23.30. Hvordan ser der ikke ud en mandag morgen. Turnpike betyder betalingsvej og bruges specielt om betalingsmotorveje.

Fakta – Lørdag den 26. juli
Oplevelser: Manhattan by Night, New Jersey Turnpike.
Rute: JFK – Interstate-678 – Interstate-495 - Queens Midtown Tunnel - 34th Street – 8th Avenue - 37th Street - Lincoln Tunnel - Interstate-495 - New Jersey Turnpike - International Way – Best Western.
Kørte kilometer: 64.
Overnatning: Best Western, Newark.